söndag 21 mars 2010

Newroza me bo me piroz be!


I dag är det Newroz (kurdiska: Ny Dag/Nytt Ljus); det Kurdiska nyåret och den Kurdiska nationaldagen. I dag hyllar vi frihet för kurder och Kurdistan. I dag är en glädjens dag då vi – som Kawa – med eldar runtom i världen bränner det gamla och går mot ljusare tider. I dag tänker vi också på alla våra systrar och bröder som hindras från att fira Newroz med oss och på alla dem som historien igenom tagits ifrån oss. Mitt i vårt minne, där bor ni. Mitt i vårt minne, där lever ni. Mitt i vårt minne.

Newrozmålet består i år av lammstek, rotsaker och en massa plockgott. Vin skall jag dock inte dricka ty magen den säger ifrån, den sälla. Och när har jag inte varit tillmötesgående i magliga spörsmål, har jag en enda gång svikit min ädlaste och visaste medvandrare.