onsdag 21 oktober 2009

Kontorfetisch


Jag gillar kontor. Inte alla kontor. Jag gillar de kontor jag själv inreder. Jag gillar funktionalitetstanken. Jag avskyr allt på kontor som påminner om hem. Det enda som fattas på kontor är egentligen säng och det enbart av praktiska skäl. Naturligtvis vill jag inte tillbringa mitt liv på en arbetsplats. Jag har kontor som hobby. Jag gillar listor, arbetsbeskrivningar, möten med dagordning och protokoll. Jag gillar skrivbord, datorer, skärmar, konferensutrustning och praktiska användbara möbler i snygga färger. Jag gillar uppföljningsmöten, anslagstavlor och gula post-it-lappar. Jag gillar att gå igenom protokoll och bocka av det som betats av. Kontor är en dyr och tidskrävande hobby. Det tar tid att få till ett ordentligt kontor.
På kontoret hemma spelar jag naturligtvis kontorsmusik när det finns tid för det och möjlighet uppstår. Det får inte gå inflation i konceptet. 
Kontorsmusik ska inte vara bra. Den ska heller inte vara dålig. Den ska inte vara helt meningslös heller. Den ska bubbla på i bakgrunden på hyfsat låg volym och varken störa eller stjäla uppmärksamhet. Den ska fylla luckor av tystnad om och när de uppstår. Det är egentligen bara då som kontorsmusik bör vara hörbar. Kontorsmusik spelas på dagen. Helst mellan 09:00 och 11:30. Det får gärna vara soligt ute så att jag får anledning att dra ner rullgardinen eller persienner med breda lameller. Solljus stör skärmens färgåtergivning. Ett gott kaffe till eller isté är perfekt. Kanske två eller tre kulor Häagendaz. 

Länk till en kontorslista:
Kontorsmusik