måndag 30 november 2009

Tittarbrev till läskunniga



from: Ibi Kopimi Botani 
to: info@centerpartiet.se
subject: Inför valet

Hej

Jag håller på med ett internetprojekt som handlar om samhälle och arbete. Jag är sedan länge centerpartist i vissa frågor och har försökt få min internetkrets att rösta på C i kommande val. En fråga som ställdes i vår internetkanal var förljande fråga:

"Kapitalismen är det som gör att vi får arbete, pengar och varor att köpa för den lön vi jobbat ihop, men var kommer allt ifrån?"

Jag kunde inte ge ett tillfredställande svar på den frågan och nu riskerar jag att distansera mina internetkompisar från C. En del säger att det kommer från gud och att de därför ska rösta på KD, ytterligare andra säger att det kommer från Svenskarna och att de därför ska rösta på SD. En sa att man inte riktigt vet, att det beror på hur man ser det och att hon därför ska rösta på FP. Två killar säger att pengarna kommer ur deras pappors fickor (deras pappor äger varsin korvkiosk i Norrköping) och att de därför ska rösta på M. En annan kille säger att det är kvinnor, barn, homosexuella, gamla, sjuka och invandrare som står för notan och därför ska han rösta på V alt. FI.
En kille säger att han ska rösta på S och att han inte behöver motivera det därför att hans mamma och pappa alltid röstat på S.

Kan ni hjälpa mig?
Jag blir alldeles förvirrad.

mvh
Ibi Kopimi Botani

--

Hej Ibi,

Man kan inte riktigt säga att det är kapitalismen som skapar jobb. Regeringens uppgift är bl.a. att skapa ett klimat där företag - som ger jobb - uppmuntras att starta, växa och utvecklas.  Här får du länkar till några sidor som du kan gå in och läsa i lugn och ro.
http://politik.centerpartiet.net/?s=arbetsmarknad
http://www.regeringen.se/sb/d/9640
http://www.centerpartiet.se/Documents/stammohandlingar/2009/Slutprotokoll_%20Omrade3_Partistamman2009.pdf
http://www.centerpartiet.se/Documents/stammohandlingar/2009/Slutprotokoll_%20Omrade2_Partistamman2009.pdf

Lycka till med ditt internetprojekt!

Hälsningar

Anne Lennartsson
Centerpartiet